"Een gastvrij huis van liefde en aandacht."

Uw woonsituatie in het hospice

Hospice Mariaweide heeft zes volledig ingerichte gastenkamers. Deze kamers zijn ingericht om u zo comfortabel mogelijk in Mariaweide te laten verblijven. Elke kamer heeft een kitchenette en een eigen sanitaire ruimte met douche, wastafel en toilet. De aanwezige kitchenette biedt u de mogelijkheid uw bezoek op de kamer koffie en thee aan te bieden zoals u thuis gewend bent. In overleg kunt u uw kamer naar eigen smaak inrichten en u kunt er gebruik maken van een telefoon- en internetverbinding.

Familie en naasten altijd welkom

Voordat iemand terminaal is, heeft hij of zij al een zware tijd achter de rug. Emotioneel moet veel worden verwerkt. Goedbedoelde bezoeken thuis zijn vaak uitputtend, ook voor de partner. Vaak is de gast bang om alleen thuis te zijn. In een hospice is een gast nooit alleen; er is altijd deskundige en begripvolle ondersteuning. Bezoeken van familie en vrienden zijn minder belastend, omdat de rol van gastheer of -vrouw door vrijwilligers wordt ingevuld. Dit is met name ook voor de partner van de gast een geruststellende gedachte.

Familie en naasten zijn in Mariaweide altijd welkom. Er zijn geen speciale bezoektijden. Uitgangspunt bij bezoek is altijd de wens van de gast en daar zullen wij ons naar richten. Daarom is er een logeerkamer, ook met eigen douche en toilet, waar uw bezoekers -mits deze kamer vrij is gebruik van kunnen maken. Tevens beschikken wij over enkele opklapbedden, zodat familieleden eventueel dicht bij u op uw kamer kunnen slapen.

Bezoek ontvangen

U kunt bezoek ontvangen zoals u dat wenst. Uw bezoek wordt ontvangen door een van de gastdames-heren en deze zullen uw bezoek, indien nodig, begeleiden naar uw kamer. Het kan voorkomen dat uw bezoek verzocht wordt even beneden in de hal te wachten. Wij vragen uw begrip hiervoor. Mocht uw gezondheidstoestand hierom vragen dan bespreekt een verpleegkundige met u of het plannen van de bezoektijden nodig is.

Gemeenschappelijke ruimtes

Het hospice heeft bovendien een grote gemeenschappelijke badkamer met een speciaal hoog / laagbad. Een speciale tillift kan u zonodig helpen met het in en uit bad gaan.

De centrale huiskamer van hospice Mariaweide staat u en uw bezoek altijd ter beschikking. De krant ligt er dagelijks op de leestafel.

Rookruimte

Hospice Mariaweide is een rookvrije omgeving. Er is echter voor de gasten een aparte rookkamer ingericht. Speciale afzuiging zorgt ervoor dat de mensen in de huiskamer geen last hebben van de rook. De gastenkamers zelf zijn vanwege ARBO wetgeving rookvrij i.v.m. de veiligheid en bescherming van de zorgverleners, voor hen is het immers een werkplek.

Tuin

Zowel de huiskamer als de rookkamer heeft openslaande deuren naar de veranda en de tuin. Daar vindt u enkele zitjes, waar u met uw bezoek in alle privacy gebruik van kunt maken.

Bezinningsruimte

Onze bezinningsruimte bevindt zich op de eerste etage en is opgedeeld in een kapel en een stilteruimte. Beide ruimtes zijn voorzien van mooie glas in lood-ramen.

Op de sidetable ligt het gedachtenisboek waarin u en uw naasten gedachten en gevoelens kunnen opschrijven. Verder is het mogelijk om er een kaarsje op te steken.

Beide ruimtes kunnen door u en uw naasten worden gebruikt voor het vinden van rust of voor gebed. Maar als u daar behoefte aan heeft, kan er ook een kleine viering worden gehouden. Laat het ons weten als dat zo is.